Thursday, July 19, 2012

~ frienship @ bestiess @ friends @ bff


   Apakah maksud sayang bagi anda semua. Bagi saya sayang itu ialah suatu perasaan terhadap orang, benda, perkara, atau abstrak yang saya senangi. Ianya perlu saya jaga, saya bahagiakan, saya lindungi serta saya menyimpan segala memori tentangnya di dasar hati saya. Sayang adalah suatu perasaan di mana mengasihinya dengan sepenuh hati. Sayang yang tidak terbandingkan dan tidak tergantikan dengan sebarang bentuk material.
Dalam diri setiap anak-anak Adam, Allah s.w.t telah bekalkan pelbagai bentuk perasaan. Perasaan ini bersifat rohaniah dan tempatnya adalah di dalam hati. Maha Suci bagi Allah s.w.t dengan kuasa maha hebatnya menciptakan sekeping hati yang kecil itu dapat menyimpan rasa kasih sayang yang pelbagai.
Sejarah juga telah membuktikan betapa hebatnya kasih sayang antara para sahabat. Betapa mendalam dan ikhlasnya kasih sayang yang ditunjukkan. Ini dapat dibuktikan melalui pengorbanan sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w terhadap baginda. Hingga nyawa juga bukan halangan demi membuktikan kecintaan serta sokongan mereka terhadap Rasulullah s.a.w dalam menegakkan Islam.
Namun sayang sekali pada hari ini kita seringkali salah mentafsirkan maksud sahabat yang sebenar. Di dalam menjalinkan hubungan silatulrahim dan persahabatan, selain sifat harga menghargai, kejujuran juga amat penting kerana sahabat yang paling menguntungkan adalah seorang sahabat yang jujur, suka berterus terang dan tidak menyembunyikan sesuatu dari anda, apatah lagi perkara itu boleh membawa keburukan kepada diri anda. Dalam Islam memang dituntut setiap orang itu memuliakan saudaranya, lebih dari dirinya sendiri. Begitu jugalah dengan kepentingan diri anda sendiri.
Anda harus mementingkan sahabat anda seperti anda lakukan terhadap diri anda juga. Sebagaimana firman Allah SWT di dalam hadis Qudsi yang bermaksud : “Sudah pastilah kecintaan-KU itu untuk orang-orang yang saling ziarah menziarahi kerana AKU. Sudah pasti pula kecintaan-KU untuk orang yang saling cinta menyintai kerana AKU, sudah pasti pula kecintaan-KU kepada orang-orang yang saling bantu membantu kerana AKU. Juga sudah pastilah kecintaan-KU untuk orang yang saling tolong menolong kerana AKU.” - Riwayat Ahmad dan Hakim.
Manakala sifat ikhlas pula akan memberikan kesegaran kepada jiwa, ikhlas memberi dan menerima dalam apa jua bentuk pertolongan atau pemberian dari setiap individu muslim itu.
Setiap muslim harus menyemaikan sifat ikhlas itu sejak kecil lagi, kerana keikhlasan itu membuat hati kita gembira dan tenang dalam menghadapi sesuatu keadaan.
Tahukah anda, kerana tidak ikhlas jiwa kita akan menjadi rosak dan berdendam, berdendam memang dilarang dalam Islam. Keikhlasan bukan sahaja memberi kesegaran kepada jiwa, tetapi boleh membuatkan anda bertambah taqwa kepada Allah SWT.
Oleh itu, kebersihan hati hanya boleh dicapai dengan iman dan taqwa kepada Allah SWT, dengan secara langsung keikhlasan akan terpancar di jiwa kita. Lakukan sesuatu kepada seseorang dengan ikhlas, berilah sesuatu kepada seseorang dengan ikhlas bukan dengan ada sebab lain.
Cuba anda renung dan berfikir sejenak, bertanya dengan diri anda…Adakah anda telah berlaku jujur terhadap sahabat-sahabat anda ? Adakah anda sudah lakukan sepertimana yang dianjurkan oleh syariat Islam ?
Sekiranya anda telah berlaku jujur terhadap sahabat dan rakan anda… Alhamdulillah… Tetapi ada juga sesetengah manusia di dunia ini mereka menjalinkan hubungan silatulrahim dan persahabatan adalah kerana inginkan kebendaan semata-mata. Dan ada juga yang suka memilih bulu dalam persahabatan. Mereka memilih orang-orang tertentu untuk di jadikan sahabat supaya mereka mendapat manfaat daripada persahabatan itu, bukannya atas dasar keikhlasan dan kejujuran kerana Allah SWT tetapi bak kata pepatah “ada udang di sebalik batu”.
‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’


petikan dari blog..


so korang !!! 
jum hargai kawan2 korang k !!
oke !! see you soon !!

ooppsss !! before that..
selamat menyambut ramadhan al-mubarak..

No comments: